OM NAPRAPATI

Har du ont i ryggen? Du är inte ensam! Större delen av Sveriges befolkning har någon gång haft ont i ryggen. Ryggproblem är en av de vanligaste sjukskrivningsorsakerna och kostar varje år skattebetalarna och företagen miljontals kronor i form av sjukskrivningar och förlorad arbetsinkomst.

Naprapati betyder "att korrigera orsaken till lidande".
N a p r a  kommer från tjeckiskan och betyder korrigera.
p a t i
ifrån grekiskans pathos som betyder lidande.
Naprapati är den bredaste manuella vårdformen i Sverige idag och erbjuder snabb lindring vid akuta besvär så som exempelvis nackspärr, ryggskott eller dylikt.

Behandling
På Lundsnaprapatklinik behandlar vi muskler och leder i rygg, nacke och extremiteter (armar och ben) med en kombination av framför allt manuella behandlingsmetoder massage, triggerpunktsbehandling, stretching, manipulering (justering av ryggraden) och viss form av elbehandling (TENS).

Dessutom kan vi ge hemträningsövningar och ergonomiska råd.
Som legitimerad naprapat står vi under tillsyn av socialstyrelsen, vilket innebär en trygghet för såväl terapeut som patient. Vi är medlemmar och därmed försäkrade av Svenska Naprapatförbundet.

Vilka kommer till oss?
De som söker sig till oss är små och stora företag, idrottsklubbar och privatpersoner; från tonåringar till åttioåringar, såväl idrottsaktiva som mindre fysiskt aktiva.
Vanliga problem är olika typer av smärta i muskler och leder. Det kan vara akutare former som exempelvis nackspärr och ryggskott men även mindre akut i form av stelhet och molande smärta i hela eller delar av ryggen. Men även huvudvärk, yrsel, muskelvärk, strålande smärta ut i arm eller ben, smärta i armbåge eller knä eller andra former av besvär kopplade till rörelseapparaten.

Våra patienter representerar alla typer av yrkesgrupper men gemensamt har de att de har insett vikten av att ta ett eget ansvar för hur man mår.